sobota, 18 lutego 2012

# Przełamanie forexowo-giełdowego monopolu na zakłady wzajemne w sieci internet

Ustawa hazardowa

Zmagania o dusze hazardzistów doprowadziły w Polsce do "afery hazardowej" - walki interesów. Anihilacja prawna innych form hazardu nagoniła klientów forexowym brokerom oraz biurom maklerskim oferującym zakłady wzajemne oparte o instrumenty pochodne. Brak tu jednak konsekwencji. Zakład wzajemny postawiony przez internet (zakłady internetowe) u bukmachera, brokera czy w biurze maklerskim ciągle jest tym samym zakładem wzajemnym. Więc jak? - albo wszyscy albo nikt [1].


Ministerstwo Finansów
Podmioty,  które  uzyskały  zezwolenie  Ministra  Finansów  na  urządzanie  i  prowadzenie
działalności w zakresie zakładów wzajemnych przez sieć Internet.

1/ FORTUNA zakłady bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Cieszynie - zezwolenie z dnia 23 stycznia 2012 r. nr SC/12/7251/10/WKC/11-12/5565.
URZĄDZANIE GIER HAZARDOWYCH PRZEZ SIEĆ INTERNET

1. Informacje ogólne 

Zgodnie z przepisami obowiązującej ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.), w Polsce zakazane jest urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet oraz uczestniczenie w grach hazardowych urządzanych przez sieć Internet. Wskazane powyżej zakazy nie dotyczą urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet na podstawie zezwolenia udzielonego przez Ministra Finansów oraz uczestniczenia w takich zakładach (art. 29a i art. 32 ust. 2).

Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765, z późn. zm.) przewiduje kary za przestępstwa  skarbowe  i  wykroczenia  skarbowe  przeciwko  organizacji  gier  hazardowych, w tym zakładów wzajemnych, m.in.  prowadzonych wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia,  a  także  za  uczestniczenie  w  grze  hazardowej  wbrew  przepisom  ustawy  lub warunkom zezwolenia.

2. Urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet

Urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet jest możliwe po uzyskaniu zezwolenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy o grach hazardowych. Podmiot  urządzający  zakłady  wzajemne  przez  sieć  Internet  może  wykorzystywać  do  ich urządzania  wyłącznie  stronę  internetową,  której  krajowa  domena  najwyższego  poziomu  jest przypisana  do  polskich  stron  internetowych  (art.  15d  ust.  2).  Adres  strony  internetowej wykorzystywanej  do  urządzania  zakładów  wzajemnych  będzie  wskazany  w  zezwoleniu Ministra  Finansów.  Jedno zezwolenie jest  udzielane  na  prowadzenie  określonej  liczby punktów  przyjmowania  zakładów  wzajemnych  lub  wykorzystywanie  określonej  liczby  stron internetowych do urządzania zakładów wzajemnych (art. 41 ust. 3).

W  przypadku  urządzania  zakładów  wzajemnych  przez  sieć  Internet  urządzenia przetwarzające  i  przechowujące  informacje  oraz  dane  dotyczące  tych  zakładów wzajemnych,  a  także  ich  uczestników,  powinny  być  zainstalowane  i  przechowywane  na terytorium  państwa  członkowskiego  Unii  Europejskiej  lub  państwa  członkowskiego Europejskiego  Stowarzyszenia  Wolnego  Handlu  (EFTA) -  strony  umowy  o  Europejskim Obszarze Gospodarczym (art. 15d ust. 1).

Niezależnie  od  powyższego  podmiot  urządzający  zakłady  wzajemne  przez  sieć  Internet  jest obowiązany  również  prowadzić,  w  czasie  rzeczywistym,  w  urządzeniu  służącym  do archiwizacji  danych  usytuowanym  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  archiwizację wszelkich  danych  wymienianych  między  tym  podmiotem  a  uczestnikiem  zakładu wzajemnego,  w  tym  pozwalających  na  ustalenie  przebiegu  i wyniku  zakładu  wzajemnego oraz przeprowadzanych transakcji wynikających z tego zakładu oraz danych niezbędnych do identyfikacji  uczestnika  zakładu  wzajemnego  (art.  15d  ust.  3).  Dane  te  powinny  być przechowywane przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ich archiwizacji, a po upływie tego okresu podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet powinien usunąć dane (art. 15d ust. 7).
Podmiot  urządzający  zakłady  wzajemne  przez  sieć  Internet  jest  obowiązany  zapewnić funkcjonariuszom  celnym  dostęp  do  danych  przechowywanych  w  urządzeniu archiwizującym  oraz  udostępnić  w  tym  celu  odpowiednie  narzędzia  i  oprogramowanie zapewniające  bezpieczeństwo  danych  (art.  15d  ust.  4)  oraz  zapewnić  bezpieczeństwo przechowywanych i udostępnianych danych (art. 15d ust. 5). Dostęp do tych danych powinien umożliwiać  odczytywanie,  kopiowanie  i  przetwarzanie  skopiowanych  danych  (art.  15d ust. 6).

Zgodnie  z  art.  15e  podmiot  urządzający  zakłady  wzajemne  przez  sieć  Internet  jest obowiązany  przeprowadzać  transakcje  wynikające  z  tych  zakładów  wyłącznie  za pośrednictwem rachunku bankowego prowadzonego w:
  1. banku  krajowym  w  rozumieniu  art.  4  ust.  1  pkt  1  ustawy  z dnia  29  sierpnia  1997 r.  - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą - Prawo bankowe";
  2. oddziale banku zagranicznego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 20 ustawy - Prawo bankowe;
  3. instytucji  kredytowej  w  rozumieniu  art.  4  ust. 1  pkt  17  ustawy  -  Prawo  bankowe, prowadzącej działalność w formach określonych w art. 48i tej ustawy.
Podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet ma także obowiązek zabezpieczyć stosowane dowody udziału w zakładzie wzajemnym przed ingerencją osób nieuprawnionych i zapewnić możliwość weryfikacji ich autentyczności (art. 17 ust. 3).

W zakładach wzajemnych urządzanych przez sieć Internet mogą uczestniczyć wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat  (art. 27 ust. 2).
 
W  ustawie wyłączono  możliwość  powierzania  przez  spółkę  prowadzącą  działalność w zakresie  zakładów  wzajemnych  urządzanych  przez  sieć  Internet,  innemu  podmiotowi, na podstawie  umowy  agencyjnej,  przyjmowanie  zakładów  i stawek,  a  także  wypłatę (wydanie) wygranych (art. 28 ust. 2).
 
Konsekwencją  umożliwienia  przyjmowania  zakładów  wzajemnych  przez  sieć  Internet  jest wprowadzenie  przepisu  umożliwiającego reklamę  i  promocję  zakładów  wzajemnych  na określonej w zezwoleniu stronie internetowej wykorzystywanej do urządzania tych zakładów (art. 29 ust. 5).

W  przypadku  urządzania  zakładów  wzajemnych  przez  sieć  Internet,  podmiot  urządzający takie zakłady jest obowiązany złożyć, w terminie określonym w zezwoleniu, zabezpieczenie finansowe w wysokości 480 000 zł  (art. 63 ust. 2a).

Opłata  za  udzielenie  zezwolenia  na  urządzanie  zakładów  wzajemnych  wynosi  2.000  % kwoty bazowej (w 2012 r. kwota bazowa wynosi  3560,83 zł) oraz dodatkowo:
  1. za każdy punkt przyjmowania zakładów wzajemnych - 50% kwoty bazowej, 
  2. za urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet - 2.000% kwoty bazowej,
  3. za  każdą  stronę  internetową  wykorzystywaną  do  urządzania  zakładów  wzajemnych - 5.000% kwoty bazowej.
W  przypadku  podmiotów  prowadzących  działalność  w  zakresie  zakładów  wzajemnych obowiązek podatkowy powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania działalności w pierwszym z punktów lub na pierwszej ze stron internetowych objętych zezwoleniem (art. 71 ust. 4).  

3. Wniosek o udzielenie zezwolenia oraz wymagane dokumenty. 

Wniosek  o  udzielenie  zezwolenia  na  urządzanie  zakładów  wzajemnych  przez  sieć  Internet powinien  zawierać  takie  same  dane  i  dokumenty  jak  w  przypadku    zakładów  wzajemnych prowadzonych w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych, oraz dodatkowo informacje wymienione w art. 36 pkt 8 i 8a tj.:
  1. w  przypadku  zakładów  wzajemnych  -  przewidywany rodzaj  oraz  liczbę  zakładów  wraz ze wskazaniem, czy zakłady będą urządzane przez sieć Internet;
  2. w przypadku zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet:
  • adres i dokumentację techniczną strony internetowej, która będzie wykorzystywana do urządzania zakładów,
  • projektowane  zasady  weryfikacji  ukończenia  18  roku  życia  przez  uczestników
  • zakładów,
  • ekspertyzę  dowodów  udziału  w  zakładach  potwierdzającą  ich  zabezpieczenie  przed ingerencją osób nieuprawnionych i mo?liwość weryfikacji ich autentyczności,
  • zasady przechowywania i ewidencjonowania kapitału zakładu.
4. Dokumentacja techniczna.

Ustawa  o  grach  hazardowych  nie  zawiera  definicji  pojęcia  "dokumentacja  techniczna  strony internetowej".  Dokumentacja  techniczna  powinna  się  co  do  zasady  charakteryzować względnie  całościowym,  kompletnym i wyczerpującym  charakterem.  Biorąc  powyższe  pod uwagę, w celu ułatwienia podmiotom złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia przyjęto, że dokumentacja  techniczna  strony  internetowej  (w  tym  ekspertyza)  powinna  zawierać w szczególności następujące elementy:
  1. wykaz  elementów  systemu  (schemat  fizyczny,  logiczny,  funkcjonalny,  zestawienie tabelaryczne serwerów, urządzeń itp.);
  2. umiejscowienie  elementów  systemu  (adresy  miejsc,  w których  znajdują  się  elementy systemu, wraz z krótkim opisem lokalizacji);
  3. przepływ  informacji  pomiędzy  elementami  systemu  (które  elementy  łączą  się z którymi, w szczególności operując na danych o zakładach wzajemnych);
  4. użyty  sprzęt  (serwery,  macierze  dyskowe,  urządzenia  zabezpieczające,  urządzenia monitorujące, itp.);
  5. użyte  oprogramowanie  (systemy  operacyjne,  bazy  danych,  serwery  aplikacyjne,systemy  CMS,  itp.),  w  tym  jego  dane  identyfikacyjne,  a  w  szczególności  dane producenta;
  6. użyte technologie programistyczne (Java, PHP, C/C++, itp.);
  7. mechanizmy  zabezpieczeń  sieciowych  i  programowych  (firewall,  IPS,  VPN,  SSL, itp.); 
  8. mechanizmy  tworzenia  kopii  zapasowych,  archiwizacji  danych  i  odtworzenia  poawarii (urządzenia, nośniki, polityki tworzenia kopii, itp.);
  9. mechanizmy  archiwizacji  w  czasie  rzeczywistym  (sposób  realizacji  kopii,  dostępu, itp.);
  10. mechanizmy  zabezpieczeń  fizycznych  (alarmy,  kontrola  dostępu  do  serwerowni,systemy PPOś, itp.);
  11. mechanizmy  zapewniające  ciągłość  pracy  (macierze  RAID,  klimatyzacje,  UPS,  agregaty prądotwórcze, itp.).
 Źródło: Ministerstwo Finansów

------------------------------------------------
[1] Autorka miała na myśli art. 115 Ustawy o grach hazardowych zmieniający art. 19 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi: Art. 115. W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.) w art. 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Transakcja, której przedmiotem jest nabycie lub zbycie niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu zorganizowanego, lub która prowadzi do powstania takich instrumentów, nie stanowi gry ani zakładu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, ani też gry losowej lub zakładu wzajemnego w rozumieniu przepisów o grach hazardowych, nawet jeżeli według wyraźnej lub dorozumianej woli stron rzeczywiste spełnienie wzajemnych świadczeń jest wyłączone, a tylko jedna ze stron jest obowiązana zapłacić różnicę między umówioną ceną sprzedaży a ceną rynkową w czasie wykonania umowy.". 

2 komentarze:

Komentarze moderowane

Popularne posty