Zmagania
o dusze hazardzistów doprowadziły w Polsce do "afery hazardowej" -
walki interesów. Anihilacja prawna innych form hazardu nagoniła klientów forexowym
brokerom oraz biurom maklerskim oferującym zakłady wzajemne
oparte o instrumenty pochodne. Brak tu jednak konsekwencji. Zakład
wzajemny postawiony przez internet (zakłady internetowe) u bukmachera, brokera czy w biurze
maklerskim ciągle jest tym samym zakładem wzajemnym. Więc jak? - albo
wszyscy albo nikt [1].
Ministerstwo Finansów
Podmioty, które uzyskały zezwolenie Ministra Finansów na urządzanie i prowadzenie
działalności w zakresie zakładów wzajemnych przez sieć Internet.
1/ FORTUNA zakłady bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Cieszynie - zezwolenie z dnia 23 stycznia 2012 r. nr SC/12/7251/10/WKC/11-12/5565.
URZĄDZANIE GIER HAZARDOWYCH PRZEZ SIEĆ INTERNET
1. Informacje ogólne
Zgodnie z przepisami obowiązującej ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.), w Polsce zakazane jest urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet oraz uczestniczenie w grach hazardowych urządzanych przez sieć Internet. Wskazane powyżej zakazy nie dotyczą urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet na podstawie zezwolenia udzielonego przez Ministra Finansów oraz uczestniczenia w takich zakładach (art. 29a i art. 32 ust. 2).
Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765, z późn. zm.) przewiduje kary za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko organizacji gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych, m.in. prowadzonych wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia, a także za uczestniczenie w grze hazardowej wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia.
2. Urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet
Urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet jest możliwe po uzyskaniu zezwolenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy o grach hazardowych. Podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet może wykorzystywać do ich urządzania wyłącznie stronę internetową, której krajowa domena najwyższego poziomu jest przypisana do polskich stron internetowych (art. 15d ust. 2). Adres strony internetowej wykorzystywanej do urządzania zakładów wzajemnych będzie wskazany w zezwoleniu Ministra Finansów. Jedno zezwolenie jest udzielane na prowadzenie określonej liczby punktów przyjmowania zakładów wzajemnych lub wykorzystywanie określonej liczby stron internetowych do urządzania zakładów wzajemnych (art. 41 ust. 3).
W przypadku urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet urządzenia przetwarzające i przechowujące informacje oraz dane dotyczące tych zakładów wzajemnych, a także ich uczestników, powinny być zainstalowane i przechowywane na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (art. 15d ust. 1).
Niezależnie od powyższego podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet jest obowiązany również prowadzić, w czasie rzeczywistym, w urządzeniu służącym do archiwizacji danych usytuowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, archiwizację wszelkich danych wymienianych między tym podmiotem a uczestnikiem zakładu wzajemnego, w tym pozwalających na ustalenie przebiegu i wyniku zakładu wzajemnego oraz przeprowadzanych transakcji wynikających z tego zakładu oraz danych niezbędnych do identyfikacji uczestnika zakładu wzajemnego (art. 15d ust. 3). Dane te powinny być przechowywane przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ich archiwizacji, a po upływie tego okresu podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet powinien usunąć dane (art. 15d ust. 7).
1. Informacje ogólne
Zgodnie z przepisami obowiązującej ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.), w Polsce zakazane jest urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet oraz uczestniczenie w grach hazardowych urządzanych przez sieć Internet. Wskazane powyżej zakazy nie dotyczą urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet na podstawie zezwolenia udzielonego przez Ministra Finansów oraz uczestniczenia w takich zakładach (art. 29a i art. 32 ust. 2).
Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765, z późn. zm.) przewiduje kary za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko organizacji gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych, m.in. prowadzonych wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia, a także za uczestniczenie w grze hazardowej wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia.
2. Urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet
Urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet jest możliwe po uzyskaniu zezwolenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy o grach hazardowych. Podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet może wykorzystywać do ich urządzania wyłącznie stronę internetową, której krajowa domena najwyższego poziomu jest przypisana do polskich stron internetowych (art. 15d ust. 2). Adres strony internetowej wykorzystywanej do urządzania zakładów wzajemnych będzie wskazany w zezwoleniu Ministra Finansów. Jedno zezwolenie jest udzielane na prowadzenie określonej liczby punktów przyjmowania zakładów wzajemnych lub wykorzystywanie określonej liczby stron internetowych do urządzania zakładów wzajemnych (art. 41 ust. 3).
W przypadku urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet urządzenia przetwarzające i przechowujące informacje oraz dane dotyczące tych zakładów wzajemnych, a także ich uczestników, powinny być zainstalowane i przechowywane na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (art. 15d ust. 1).
Niezależnie od powyższego podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet jest obowiązany również prowadzić, w czasie rzeczywistym, w urządzeniu służącym do archiwizacji danych usytuowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, archiwizację wszelkich danych wymienianych między tym podmiotem a uczestnikiem zakładu wzajemnego, w tym pozwalających na ustalenie przebiegu i wyniku zakładu wzajemnego oraz przeprowadzanych transakcji wynikających z tego zakładu oraz danych niezbędnych do identyfikacji uczestnika zakładu wzajemnego (art. 15d ust. 3). Dane te powinny być przechowywane przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ich archiwizacji, a po upływie tego okresu podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet powinien usunąć dane (art. 15d ust. 7).
Podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet jest
obowiązany zapewnić funkcjonariuszom celnym dostęp do danych
przechowywanych w urządzeniu archiwizującym oraz udostępnić w tym
celu odpowiednie narzędzia i oprogramowanie zapewniające
bezpieczeństwo danych (art. 15d ust. 4) oraz zapewnić
bezpieczeństwo przechowywanych i udostępnianych danych (art. 15d ust.
5). Dostęp do tych danych powinien umożliwiać odczytywanie,
kopiowanie i przetwarzanie skopiowanych danych (art. 15d ust. 6).
Zgodnie z art. 15e podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet jest obowiązany przeprowadzać transakcje wynikające z tych zakładów wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego prowadzonego w:
W zakładach wzajemnych urządzanych przez sieć Internet mogą uczestniczyć wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat (art. 27 ust. 2).
W ustawie wyłączono możliwość powierzania przez spółkę prowadzącą działalność w zakresie zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet, innemu podmiotowi, na podstawie umowy agencyjnej, przyjmowanie zakładów i stawek, a także wypłatę (wydanie) wygranych (art. 28 ust. 2).
Konsekwencją umożliwienia przyjmowania zakładów wzajemnych przez sieć Internet jest wprowadzenie przepisu umożliwiającego reklamę i promocję zakładów wzajemnych na określonej w zezwoleniu stronie internetowej wykorzystywanej do urządzania tych zakładów (art. 29 ust. 5).
W przypadku urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet, podmiot urządzający takie zakłady jest obowiązany złożyć, w terminie określonym w zezwoleniu, zabezpieczenie finansowe w wysokości 480 000 zł (art. 63 ust. 2a).
Opłata za udzielenie zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych wynosi 2.000 % kwoty bazowej (w 2012 r. kwota bazowa wynosi 3560,83 zł) oraz dodatkowo:
Zgodnie z art. 15e podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet jest obowiązany przeprowadzać transakcje wynikające z tych zakładów wyłącznie za pośrednictwem rachunku bankowego prowadzonego w:
- banku krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą - Prawo bankowe";
- oddziale banku zagranicznego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 20 ustawy - Prawo bankowe;
- instytucji kredytowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 17 ustawy - Prawo bankowe, prowadzącej działalność w formach określonych w art. 48i tej ustawy.
W zakładach wzajemnych urządzanych przez sieć Internet mogą uczestniczyć wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat (art. 27 ust. 2).
W ustawie wyłączono możliwość powierzania przez spółkę prowadzącą działalność w zakresie zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet, innemu podmiotowi, na podstawie umowy agencyjnej, przyjmowanie zakładów i stawek, a także wypłatę (wydanie) wygranych (art. 28 ust. 2).
Konsekwencją umożliwienia przyjmowania zakładów wzajemnych przez sieć Internet jest wprowadzenie przepisu umożliwiającego reklamę i promocję zakładów wzajemnych na określonej w zezwoleniu stronie internetowej wykorzystywanej do urządzania tych zakładów (art. 29 ust. 5).
W przypadku urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet, podmiot urządzający takie zakłady jest obowiązany złożyć, w terminie określonym w zezwoleniu, zabezpieczenie finansowe w wysokości 480 000 zł (art. 63 ust. 2a).
Opłata za udzielenie zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych wynosi 2.000 % kwoty bazowej (w 2012 r. kwota bazowa wynosi 3560,83 zł) oraz dodatkowo:
- za każdy punkt przyjmowania zakładów wzajemnych - 50% kwoty bazowej,
- za urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet - 2.000% kwoty bazowej,
- za każdą stronę internetową wykorzystywaną do urządzania zakładów wzajemnych - 5.000% kwoty bazowej.
3. Wniosek o udzielenie zezwolenia oraz wymagane dokumenty.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet powinien zawierać takie same dane i dokumenty jak w przypadku zakładów wzajemnych prowadzonych w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych, oraz dodatkowo informacje wymienione w art. 36 pkt 8 i 8a tj.:
Ustawa o grach hazardowych nie zawiera definicji pojęcia "dokumentacja techniczna strony internetowej". Dokumentacja techniczna powinna się co do zasady charakteryzować względnie całościowym, kompletnym i wyczerpującym charakterem. Biorąc powyższe pod uwagę, w celu ułatwienia podmiotom złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia przyjęto, że dokumentacja techniczna strony internetowej (w tym ekspertyza) powinna zawierać w szczególności następujące elementy:
Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet powinien zawierać takie same dane i dokumenty jak w przypadku zakładów wzajemnych prowadzonych w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych, oraz dodatkowo informacje wymienione w art. 36 pkt 8 i 8a tj.:
- w przypadku zakładów wzajemnych - przewidywany rodzaj oraz liczbę zakładów wraz ze wskazaniem, czy zakłady będą urządzane przez sieć Internet;
- w przypadku zakładów wzajemnych urządzanych przez sieć Internet:
- adres i dokumentację techniczną strony internetowej, która będzie wykorzystywana do urządzania zakładów,
- projektowane zasady weryfikacji ukończenia 18 roku życia przez uczestników
- zakładów,
- ekspertyzę dowodów udziału w zakładach potwierdzającą ich zabezpieczenie przed ingerencją osób nieuprawnionych i mo?liwość weryfikacji ich autentyczności,
- zasady przechowywania i ewidencjonowania kapitału zakładu.
Ustawa o grach hazardowych nie zawiera definicji pojęcia "dokumentacja techniczna strony internetowej". Dokumentacja techniczna powinna się co do zasady charakteryzować względnie całościowym, kompletnym i wyczerpującym charakterem. Biorąc powyższe pod uwagę, w celu ułatwienia podmiotom złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia przyjęto, że dokumentacja techniczna strony internetowej (w tym ekspertyza) powinna zawierać w szczególności następujące elementy:
- wykaz elementów systemu (schemat fizyczny, logiczny, funkcjonalny, zestawienie tabelaryczne serwerów, urządzeń itp.);
- umiejscowienie elementów systemu (adresy miejsc, w których znajdują się elementy systemu, wraz z krótkim opisem lokalizacji);
- przepływ informacji pomiędzy elementami systemu (które elementy łączą się z którymi, w szczególności operując na danych o zakładach wzajemnych);
- użyty sprzęt (serwery, macierze dyskowe, urządzenia zabezpieczające, urządzenia monitorujące, itp.);
- użyte oprogramowanie (systemy operacyjne, bazy danych, serwery aplikacyjne,systemy CMS, itp.), w tym jego dane identyfikacyjne, a w szczególności dane producenta;
- użyte technologie programistyczne (Java, PHP, C/C++, itp.);
- mechanizmy zabezpieczeń sieciowych i programowych (firewall, IPS, VPN, SSL, itp.);
- mechanizmy tworzenia kopii zapasowych, archiwizacji danych i odtworzenia poawarii (urządzenia, nośniki, polityki tworzenia kopii, itp.);
- mechanizmy archiwizacji w czasie rzeczywistym (sposób realizacji kopii, dostępu, itp.);
- mechanizmy zabezpieczeń fizycznych (alarmy, kontrola dostępu do serwerowni,systemy PPOś, itp.);
- mechanizmy zapewniające ciągłość pracy (macierze RAID, klimatyzacje, UPS, agregaty prądotwórcze, itp.).
Źródło: Ministerstwo Finansów
------------------------------------------------
[1] Autorka miała na myśli art. 115 Ustawy o grach hazardowych zmieniający art. 19 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi: Art. 115. W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.) w art. 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Transakcja, której przedmiotem jest nabycie lub zbycie niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu zorganizowanego, lub która prowadzi do powstania takich instrumentów, nie stanowi gry ani zakładu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, ani też gry losowej lub zakładu wzajemnego w rozumieniu przepisów o grach hazardowych, nawet jeżeli według wyraźnej lub dorozumianej woli stron rzeczywiste spełnienie wzajemnych świadczeń jest wyłączone, a tylko jedna ze stron jest obowiązana zapłacić różnicę między umówioną ceną sprzedaży a ceną rynkową w czasie wykonania umowy.".
------------------------------------------------
[1] Autorka miała na myśli art. 115 Ustawy o grach hazardowych zmieniający art. 19 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi: Art. 115. W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.) w art. 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Transakcja, której przedmiotem jest nabycie lub zbycie niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu zorganizowanego, lub która prowadzi do powstania takich instrumentów, nie stanowi gry ani zakładu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, ani też gry losowej lub zakładu wzajemnego w rozumieniu przepisów o grach hazardowych, nawet jeżeli według wyraźnej lub dorozumianej woli stron rzeczywiste spełnienie wzajemnych świadczeń jest wyłączone, a tylko jedna ze stron jest obowiązana zapłacić różnicę między umówioną ceną sprzedaży a ceną rynkową w czasie wykonania umowy.".
Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń